perjantai 25. tammikuuta 2013

Osto, Fortum

Eli tuli tänään aamupäivästä napattua Fortumia lisää salkkuun. Fortum on ollut jo melko pitkään salkkuni suurimpia sijoituksia, jonka takia en ole lisäillyt lappua mutta seurannassa Fortum on luonnollisesti ollut koko ajan. Tänään en sitten malttanut olla ostamatta osakkeen ollessa luisussa ja taas lähellä 13 euroa.

Fortum

Fortumista on ollut paljon juttua ja mielestäni se on ollut jo pidempään OMXH:n mielenkiintoisimpia kohteita alhaisen arvostuksensa vuoksi. Ongelmia on, sähkön hintakehitys ei ole ollut suotuisaa, valtio on suurin omistaja jne. Kuitenkin yhtiö jauhaa tasaista tulosta, tuotteen kysynnästä ei juuri tarvitse huolehtia ja ala ei ole kilpailtu, vaan käytännössä muutaman toimijan hallussa ja alalle ei noin vain kilpailija tule. Erityisen mielenkiintoiseksi Fortumin tekee kuitenkin nykyinen  arvostus. Katsotaanpa muutamia lukuja.

P/B (päivän kurssilla)= noin 1.22

Osakekohtainen tulos viiden vuoden keskiarvona käyttäen 2006-2010 = 1.528e (Jätin 2011 pois konservatiivisuuden vuoksi, koska tuona vuotena tulos oli poikkeuksellisen hyvä)

P/E edellä lasketulla keskiarvolla päivän kurssiin on noin = 8.7, tämä toki varauksin jos sähkön hinta pysyy pidempään alhaalla, mutta kalliiksi ei voi haukkua, ihan sama miten päin asiaa katsoo.

ROE: Käyttämällä samoja vuosia saadaan keskimääräiseksi ROE:n arvoksi noin 16%

ROE/PB=16%/1.22= 13.1 %, eli ostaessaan osaketta tällä hinnalla, sijoittajan saama tuotto on 13.1%, minulle ainakin riittää.

Velkaantuneisuus:

Fortumin nettovelka/ebitda on 3. Eli käytännössä yrityksellä menisi noin 3 vuotta maksaa velkansa pois. Luku ei ole pieni, mutta ei Fortumin kaltaiselle defensiiviselle yhtiölle järin suurikaan. Toki tämä tarkoittaa että  yhtiö on itsessään vivutettu ja tämä nostaa esim. ROE:ta. Toisaalta taas yhtiön arvostus on halpa tasearvoon nähden. Fortumin tapauksessa velka ei ainakaan itselleni ole ongelma, koska yhtiön korkokulut ovat tulokseen nähden maltilliset ja suurimmat investoinnit esim. Venäjälle on jo tehty. Markkinatkaan eivät tunnu pitävän Fortumin velkaa erityisen riskisenä 10-vuoden joukkovelkakirjan yieldin ollessa 2.5  %. Yhtiö ilmoitti myös Q3 tehostamisohjelmasta, jonka on tarkoitus parantaa kassavirtaa.

Osinko

Paljon on spekulaatioita onko Fortumin osinko 1e vai 0.8e vai mitä. Itse näen että tällä ei niin ole väliä. Toki toivon ja odotan euron osinkoa mutta 0.8e osingollakin yhtiö tarjoaisi noin 6% osinkotuoton. Eurolla sijoittaja saa nykyhintaan 7.5 % osinkotuoton. Pääasiassa on, että yhtiön tehostamisohjelma ja Venäjän kehitys etenee, jotta tulevaisuudessa vähintään tuo 0.8-1e osinkotaso on turvattu.


Laatuyhtiö ?

Fortum ei kuitenkaan mielestäni ole laatuyhtiö. Se ei ole yhtiö joka vuodesta toiseen kasvattaa myyntiään, onnistuu viemään kustannukset hintoihin ja lypsää omistajilleen rahaa kasvavina osinkoina ja omien osakkeiden ostoina. Syy tähän on sähkömarkkinoiden onneton kasvu ja valtioomistajuus. Fortum on enemmänkin teleoperaattoreihin verrattava osinkokone sillä erotuksella että toimiala ei ole rajusti kilpailtu ja markkinoille tulo on vieläkin vaikeampaa. Esim. vesivoimaa ei voi juurikaan luoda lisää eikä ydinvoimaloita rakenneta yhdessä yössä. Fortum  tulee pysymään salkussani pitkäaikaisena sijoituksena, mutta oikeaan hintaan olen valmis myymään sen.

Kolikon kääntöpuoli:

Kassani on tyhjä. Tämän oston jälkeen olen käytännössä all-in osakkeissa, eikä sijoitettavaksi tarkoitettavaa varallisuutta enää ole jemmassa. Tämä on harmi, sillä minulla on muutamia mielenkiintoisia kohteita seurannassa. Suunnitelmissa on tosin myydä joitakin salkkuni luusereita. Täytyy katsella tilannetta ja kerätä sotakassaa, osinkojen kilahdellessa viimeistään helpottaa.






2 kommenttia:

  1. Fortum ei ole ostanut omia osakkeitaan eikä todennäköisesti ostakaan, koska yhtiön toimintaperiaatteena ei ole omista-arvon maksimoiminen valtio-omistuksen vuoksi.

    VastaaPoista
  2. Totta, tämä on niitä valtio-omistajuuden huonoja puolia. Onneksi osinkoa on kuitenkin jaettu suhteellisen avokätisesti ja luulisi että valtiolle kelpaisi tuo 450 miljoonaa tänäkin vuonna budjettivajetta paikkaamaan :D

    VastaaPoista